WebArt&Co

Webdesign bureau voor het MKB

Blog

zelf geschreven blogartikelen

Ben jij het makke schaap? Of de succesvolle ondernemer?

schaap

Voor wie zélf de regie wil houden op internet

‘Gebruik van social media kanalen maakt een website overbodig.’ ‘Wie actief is op social media kanalen heeft geen website meer nodig.’ Uitspraken die social media experts makkelijk in de mond nemen. Maar is dat ook zo? En heeft een bedrijf of ondernemer echt geen website meer nodig?

Nieuwe ontwikkelingen als social media kunnen je bedrijf een nieuwe boost geven. Het grote voordeel is dat het gebruik ervan gratis is en de community enorm groot is. Je bereikt makkelijk en goedkoop een groot publiek en dus ook je doelgroep. Weg met die dure website dan maar? Een goede strategie voor alle ondernemers die als makke schapen de nieuwste ontwikkelingen volgen…!

Kijken we naar belangrijke eigenschappen van succesvol ondernemerschap dan zien we dat een ondernemer: 

  • gemotiveerd is om haar/zijn idee of product aan veel mensen te verkopen;
  • eigenwijs en onafhankelijk is om volgens zijn/haar eigen visie de 
    gestelde doelen te bereiken;
  • bereid is hard te werken;
  • innovatief is en kansen pakt;
  • passie voor zijn/haar vak heeft;
  • bereid is risico’s te nemen.

Wie zich herkent in deze eigenschappen zal zeker een betere strategie kiezen!

De vrijheid om zaken op je eigen manier aan te pakken is voor een succesvol ondernemer een groot goed. Een ondernemer wil zelf de regie in handen houden. En daar zit nu precies de crux. De social media kanalen zijn niet meer weg te denken. Was Hyves een paar jaar geleden erg hot, inmiddels is het een afgeschreven kanaal en is Facebook populair. Google+ timmert ook aan de weg en is in Amerika al het meest gebruikte social mediakanaal. Het is altijd afwachten of het in Europa dezelfde populariteit zal genieten. Heb je net je Facebook ingericht, schakelt jouw doelgroep over naar Google+. Aanpassingen en vernieuwingen van social media kanalen worden te pas en onpas ingevoerd en zijn niet altijd in het voordeel van de gebruiker. Wie gebruikt maakt van de social media kanalen krijgt dit er gratis bij. Op momenten dat het vaak niet gelegen komt! Je moet alles volgens de regeltjes doen, want wie dat niet doet moet uitkijken niet zonder aankondiging te worden verwijderd van het social media kanaal! Je bent als gebruiker overgeleverd aan de social media partij, wat die bepaalt moet worden opgevolgd. Is de conclusie dan dat je dan maar moet volgen of gewoon niet mee moet doen aan deze social media hypes?

Natuurlijk niet! Dat zou een gemiste kans zijn! Een succesvol ondernemer volgt de ontwikkelingen op de markt en pakt zijn/haar kansen. Hij/zij zal dan ook niet voorbij gaan aan social media. Eigengereid als hij is doet hij dit wel op zijn eigen manier, proactief en onderscheidend. En hier komt de eigen website om de hoek kijken.

Een website geeft je bedrijf een eigen kanaal op internet. Wil je dat een website voor je bedrijf gaat werken dan zul je planmatig moeten werken en de verschillende communicatiemiddelen zo goed mogelijk op elkaar af moeten stemmen. Door je website te verbinden met de social media kanalen waar je doelgroep zich bevindt zet je de mogelijkheden van deze kanalen optimaal in. Is Facebook niet langer populair dan verwijder je de koppeling waarmee facebook aan je website verbonden is. Je bent volledig vrij en ook nog te vinden op internet als het Facebook team besluit je pagina te verwijderen om wat voor reden dan ook! En dat geldt natuurlijk voor alle social media kanalen en andere nieuwe ontwikkelingen!

De website van je bedrijf kan op die manier de spin in het web zijn en blijven voor jouw bedrijf. Met jou aan het roer. Jij bepaalt je eigen strategie. Jij volgt de trends van je doelgroep – op jouw manier! Je domeinnaam en website zijn immers van jou en blijven dat!

Conclusie: Voor wie zélf de regie wil houden – en zich wil onderscheiden van de makke schapen - blijft een website een must.

Wil je reageren?

Je bent hier: Home Blog